Recenzja książki Badanie UX, B. Nunnally, D. Farkas, Gliwice 2018
UX nabiera coraz większego znaczenia w projektowaniu stron internetowych i aplikacji. Często musi ścierać się ze światem SEO, co może prowadzić do ostrego konfliktu i niezliczonych kompromisów. Chcąc stworzyć produkt najlepiej spełniający wymagania potencjalnych klientów, należy to właśnie ich zaangażować w proces jego tworzenia. Jak to zrobić? Na te pytanie odpowiadają autorzy omawianej książki. Na nieco ponad dwustu stronach zawarta jest wiedza dotycząca różnych dziedzin związanych z omawianą tematyką. Recenzja książki Badanie UX to krótkie podsumowanie, zawartych w rozdziałach informacji.
Podstawowe dane
Tytuł: Badanie UX. Praktyczne techniki projektowania bezkonkurencyjnych produktów
Autorzy: Brad Nunnally, David Farkas
Liczba stron: 215
Wydawnictwo: Helion
Rok wydania: 2018
Format: 17 x 24 cm
Rozdziały:
Przedmowa
Wstęp
I. Wprowadzenie
1. Historia prac badawczych
II. Planowanie i przygotowania
2. Udane badania wymagają dobrych pytań
3. Ilościowe metody badawcze
4. Jakościowe metody badawcze
5. Wybór metod
6. Logistyka
7. Rekrutacja
III. Prowadzenie badań
8. Przygotowanie sesji badawczej
9. Zarządzanie ludźmi
10. Improwizacja
11. Facylitacja
12. Debriefing
IV. Analiza i raportowanie
13. Porządkowanie chaosu
14. Prezentowanie wniosków
15. Maksymalne wykorzystywanie wniosków
Recenzja książki Badanie UX
Choć aby zrobić dobre zdjęcie nie musisz poznawać historii fotografii, to w przypadku badań warto zapoznać się z kilkoma ważnymi wydarzeniami. Krótką historię prac badawczych poznasz w pierwszym rozdziale. I, mimo że nie przepadam za uwzględnianiem historii danej dziedziny w książkach, to w tym przypadku wydaje się to uzasadnione i cenne.
Kluczowym, w mojej ocenie, jest rozdział o planowaniu i przygotowaniu do badań – siebie, swojego zespołu, kierownika, szefa i, oczywiście, respondentów. Bez wahania uznaję tę część książki za niezwykle inspirującą. Poruszane w niej tematy związane z analityką, socjologią, psychologią i innymi dziedzinami daje szeroką perspektywę, jak bardzo złożonym jest problem odpowiedniego przygotowania. Dodatkowo rozdział poświęcony rekrutacji respondentów podsuma pewne pomysły, dzięki którym zwiększymy szanse na uzyskanie rzetelnych wyników. W praktyce wskazówki autorów każdy będzie musiał sprawdzić na „własnej skórze”.
Prowadzenie badań, czyli rozdział trzeci jest dla mnie dość enigmatyczny. Nigdy nie podejmowałam się takich zadań, ale chętnie przyjrzałabym się im jako obserwator. W rozmowie z respondentami z pewnością ciężko jest utrzymać odpowiednią postawę. W podrozdziałach znajduje się sporo cennych wskazówek dotyczących tego, jak ułatwić sobie nawet wielogodzinne prowadzenie badań i nie dać się rozproszyć. Szczególnie cenny jest podrozdział Facylitacja, ponieważ daje wgląd w świat ludzkich zachowań, mowy ciała i mikroekspresji. Autorzy nie wyczerpali tego tematu, jednak trudno się dziwić ze względu na ogrom wiedzy w tych dziedzinach.
Bliskim mi tematem jest analiza i raportowanie. Od lat staram się na własny użytek tworzyć uporządkowane schematy, reguły i raporty, aby znaleźć odpowiednią metodę dla siebie. Wskazówki zawarte w ostatnim rozdziale z chęcią wykorzystam, choć niekoniecznie do celów, które zaprezentowane zostały w książce.
Badanie UX – podsumowanie:
Ta książka to podręcznik. Podążaj za zadaniami krok po kroku, a uda Ci się wdrożyć w świat badań UX. I choć nie wszystkie fragmenty czyta się przyjemnie (ze względu na nieco przegadany charakter), warto poświęcić czas na przeczytanie książki i wyciągnięcie wniosków. W moim odczuciu, rozwiązania zaprezentowane przez autorów przydadzą się nie tylko tym, którzy chcą zawodowo zająć się badaniami UX, ale również osobom związanym z SEO, grafiką, copywritingiem i pokrewnym dziedzinom. Da to szerszy ogląd na to, jak skomplikowanym i złożonym procesem jest stworzenie dobrego produktu.
Plusy:
+ podręcznikowa treść,
+ ćwiczenia na końcu każdego rozdziału,
+ logiczny i spójny podział tekstu,
+ wartościowe osób nazwisk z branży,
+ praktyczny skorowidz.
Minusy:
– niektóre fragmenty zdecydowanie przegadane,
– zbyt ogólne potraktowanie kategorii „produktu” (czy chodzi bardziej o produkty cyfrowy?).