Recenzja książki Marketing 4.0, P. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan, Warszawa 2017

Recenzja książki Marketing 4.0, P. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan, Warszawa 2017

Dynamiczny rozwój Internetu sprawia, że zarówno użytkownicy Sieci, jak i marketingowcy muszą dostosować się do nowych warunków i możliwości. Jedni szukają, dzielą się i tworzą, drudzy starają się do nich dotrzeć, by zachęcić do działania na rzecz reklamowanych marek. Sama reklama rośnie do rangi dzieła — im bardziej poruszająca i wyjątkowa, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie zapamiętana. Kto nadąży za zmianami, ten może okazać się zwycięzcą.

Mam nadzieję, że moja recenzja książki Marketing 4.0 zachęci Cię do jej przeczytania i przemyślenia tendencji, które dominują w dobrze zarządzanych kampaniach marketingowych. Podam nazwy i krótkie streszczenia rozdziałów, najlepsze kąski jednak znajdziesz w książce. Nim jednak przejdę do recenzji, (tradycyjnie) dane podstawowe na jej temat. Sprawdź też recenzję inspirującej książki 4-godzinny tydzień pracy!

Tytuł: Marketing 4.0 Era cyfrowa

Autorzy: Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan

Liczba stron: 184

Wydawnictwo: MT biznes

Rok wydania: 2017

Format: 15,7 x 23,5 cm

Rozdziały

PROLOG. Od marketingu 3.0 do marketingu 4.0

CZĘŚĆ I: Główne trendy kształtujące marketing

1. Zmiana układu sił — władza przechodzi w ręce klientów połączonych ze sobą w Sieci
2. Paradoksy marketingu w kontekście mocno powiązanych ze sobą klientów
3. Wpływowe subkultury cyfrowe
4. Marketing 4.0 w erze cyfrowej

CZĘŚĆ II: Nowe ramy marketingu w czasach gospodarki cyfrowej

5. Nowa ścieżka klienta
6. Mierniki produktywności marketingowej
7. Archetypy i najlepsze praktyki.

CZĘŚĆ III: Zastosowanie taktycznego marketingu w erze gospodarki cyfrowej

8. Marketing humanocentryczny służący atrakcyjności marki
9. Marketing treści wzbudzający ciekawość
10. Marketing wielokanałowy służący zaangażowaniu
11. Marketing zaangażowania służący budowaniu więzi

EPILOG. Efekt WOW!

Historyczne rodzaje marketingu

Recenzja książki Marketing 4.0

Czasem, trudno mi wyjść z podziwu dla marketingowców, którzy potrafią poradzić sobie w tak skomplikowanym zadaniu, jakim jest skuteczne nawiązanie relacji z klientem. Co oznacza skuteczne? To nie tylko zainteresowanie marką i doprowadzeniem do zakupu oferowanych przez nią produktów. To również burzliwe dyskusje na forach, gdzie użytkownik jest w stanie ją bronić, narażając się na niepochlebne komentarze pozostałych uczestników rozmowy. Skuteczne to także zbudowania na tyle silnego zaangażowania, by trwać przy marce „na dobre i na złe”. Marketing 4.0 to książka, w której autorzy zebrali wiele cennego materiału — od zagadnień czysto teoretycznych, po praktyczne rozwiązania krok po kroku.

Kiedy pierwszy raz zobaczyłam tę książkę, moją uwagę przykuła atrakcyjnie zaprojektowana okładka. Kolejne wrażenia to format idealny do czytania — miękka okładka, nie za duży rozmiar i dobrej jakości papier (idealny do notowania). Do tego warto dodać czytelny podział tekstu, dzięki czemu czytanie idzie płynnie i bez niepotrzebnego rozpraszania. Tytuły rozdziałów są jasne i nie ma potrzeby ich tłumaczyć. Książkę czyta się lekko, chociaż informacji jest sporo i dopiero po ponownym jej przejrzeniu, kiedy powstawała recenzja książki Marketing 4.0, zauważyłam szczegóły, które wcześniej przeoczyłam lub zwyczajnie nie zapadły mi w pamięć (a powinny).

Z racji tego, że miałam już do czynienia z poprzednią książką autorów (Marketing 3.0), nie zaskoczyła mnie głęboka analiza zagadnień zmieniającego się świata. Miłym gestem było przypomnienie przez autorów, czym były marketing 1.0, 2.0 i 3.0 – dzięki temu, łatwiej jest zrozumieć przejście do kolejnej fazy — marketingu 4.0.

Recenzja książki Marketing  4.0 – przejdźmy do wartościowych fragmentów.

CZĘŚĆ I: Główne trendy kształtujące marketing

Rozdziały tej części poświęcone są ogólnym zagadnieniom związanym z marketingiem. Na przykład, jak ważny jest dziś integracyjny i społeczny jego wymiar oraz że posiadanie czegoś na wyłączność, nie jest już aż tak atrakcyjne. Ważne staje się dzielenie się. Np. informacjami na temat danej marki lub produktu. Pozytywne opinie zaufanych osób nigdy nie były tak ważne, a tradycyjny przekaz reklamowy nie odgrywa już wielkiej roli.

W części pierwszej poruszany jest również temat łączności — mamy dostęp do Internetu, więc możemy dowiedzieć się więcej niż kiedykolwiek. Mimo to, świat marketingu nie jest wolny od paradoksów, np. to, że klient korzystający z wielu ekranów i urządzeń, może okazać się klientem z uwagą rozproszoną, gdzie decyzja zakupowa bywa podejmowana za „mądrością tłumu”.

Niezwykle ważne w marketingu 4.0 okazuje się znaczenie trzech segmentów klientów: osób młodych, kobiet oraz netizenów. Ci pierwsi nie boją się eksperymentować i są obeznani w najnowszych technologiach. Kobiety, jako swoiści „menedżerowie gospodarstwa domowego” i „zbieracze informacji” okazują się bardzo cenne. Ostatnia grupa, netizeni, jako obywatele Sieci współtworzą ją, są ekspresywni i uwielbiają być w kontakcie. W tym kontekście marketing 4.0 to koncepcja łącząca interakcje online i offline między klientami a firmami.

CZĘŚĆ II: Nowe ramy marketingu w czasach gospodarki cyfrowej

Nowe technologie wymagają zaktualizowania ścieżki zakupowej klienta. Do przyjętego modelu AIDA (przyciągnięcie uwagi, wzbudzenie zainteresowania, rozbudzenie pragnienia, podjęcie działania), należy dodać kolejny element — orędownictwo. Aby zweryfikować produktywność marketingową, autorzy proponują dwa mierniki: PAR — Purchase Action Ratio (współczynnik zakupu marki) oraz BAR — Brand Advovacy Ratio (współczynnik orędownictwa marki). Podane w książce cztery archetypy branżowe zostają uzupełnione o schemat idealny.

CZĘŚĆ III: Zastosowanie taktycznego marketingu w erze gospodarki cyfrowej

Tu nadchodzi praktyka. Aby wejść na drogę marketingu 4.0, należy zrozumieć użytkowników. Jak to zrobić? Najlepiej opisują to sami autorzy.

Trzecia część książki to również 6 atrybutów humanocentrycznych marek — takich, które mają szansę stać się znaczącymi graczami na rynku. Biorąc pod uwagę, że „treść to nowa reklama, # to nowy slogan”, nietrudno się domyślić — nadszedł czas marketingu treści i marketingu wielokanałowego. Budowanie więzi z klientem może przebiegać z użyciem wielu narzędzi. Przydadzą się również społeczny CRM, dzięki któremu uda się rozwiązać niektóre problemy lub grywalizacja.

Marketing 4.0 czym jest

Recenzja książki Marketing 4.0 – podsumowanie

Wiele zagadnień przedstawionych w tej książce wymaga solidnego przemyślenia. Jak wprowadzić w życie nowe zasady gry? Czy moi klienci na pewno tego oczekują? Czy marketing 4.0 to naprawdę przyszłość, a może czysta teoria, stworzona tylko na potrzeby wąskiej grupy osób, które nigdy nie staną się większością? Na te pytania powinieneś odpowiedzieć sobie sam, po uważnym przeczytaniu publikacji. Bez względu na to, czy lata pracy w marketingu masz za sobą, czy też dopiero zaczynasz. Musisz nadążyć za zmianami, inaczej ktoś inny zrobi to szybciej i lepiej.

Z pewnością wykorzystam rady, dotyczące zagadnień, takich jak:

  • budowanie atrybutów marek,
  • segmentacja klientów,
  • budowanie pozytywnego orędownictwa.

Recenzja książki — podsumowanie

+ czytelne rozdziały i podział tekstu,

+ przykłady marek, które wdrożyły ważne (z punktu widzenia marketingu 4.0) rozwiązania,

+ wskazanie nieuchronnych zmian,

+ pytania do przemyślenia na końcu rozdziałów, by lepiej zrozumieć ideę nowego marketingu

+ podkreślenie znaczenia marketingu treści i grywalizacji

+ podjęcie tematu netizenów,

+ znaczenie integracji społecznej,

+ odniesienie do znanych założeń,

+ kolejna książka, którą Panowie stworzyli razem — gratulacje!

– momentami treść zbyt ogólna i oczywista (?).

Ocena ogólna: 7/10