Dlaczego motywowanie ludzi nie działa… i co działa?, Susan Fowler – recenzja

Dlaczego motywowanie ludzi nie działa… i co działa?, Susan Fowler – recenzja

Motywacyjny bełkot. Ale nie ten z kołczingowego filmiku, nie. W wielu miejscach bardziej subtelny niemal podprogowy przekaz, jak to fajnie być zmotywowanym, bo są i profity, i uznanie, no i władza. Jakoś to mnie nigdy nie przekonywało, ta marchewka może i jest smaczna, ale tylko wtedy, gdy nie ma innej alternatywy. Tak postrzegałam wszystko, co z motywowaniem związane. Zmieniłam zdanie. Motywowanie ludzi nie działa to lektura, która właściwie zaskoczyła mnie tylko w jednym momencie, ale za to bardzo ważnym momencie. Była to chwila, gdy z uniesionym palcem mogłam powiedzieć: aha! To o mnie!

Podstawowe dane:

Tytuł: Dlaczego motywowanie ludzi nie działa… i co działa?

Autor: Susan Fowler

Liczba stron: 212

Wydawnictwo: mt biznes

Rok wydania: 2019 (2014)

Format: 16 x 23 cm

Motywowanie ludzi nie działa – spis treści

Przedmowa Kena Blancharda

Wstęp: Przestań rzucać w swoich ludzi marchewkami

1. Motywacyjny dylemat

2. Co motywuje ludzi: prawdziwa historia

3. Niebezpieczeństwo bycia napędzanym

4. Motywacja jest umiejętnością

5. Przeprowadzenie zmiany

6. Rewizja pięciu przekonań, które negatywnie wpływają na motywację w miejscu pracy

7. Obietnica optymalnej motywacji

Posłowie Kena Blancharda

Epilog: Mistrzowie motywacji

Często zadawane pytania

Bibliografia

Podziękowania

Zasoby

O autorce

Spis treści Dlaczego motywowanie ludzi nie działa

Co mnie motywuje?

O co chodzi z tym moim „aha!”? Otóż od wielu lat pracuję nad swoim rozwojem i motywacją. Wiele rzeczy prowadzę od wielu lat. Strona rozowyulik.pl istnieje, pomimo wielu problemów i licznych kryzysów. SzerokaWoda.pl to także przedsięwzięcie, które towarzyszy mi już od dłuższego czasu. Do tego pisane opowiadania, teksty sprzedażowe, zdjęcia… Wiele osób pytało mnie: jak to możliwe? Nie wiem, dla mnie to po prostu takie oczywiste, że to robię (kosztem rozrywek, które nie przynoszą żadnego pożytku).

Po przeczytaniu książki Dlaczego motywowanie ludzi nie działa już wiem, że moja motywacja leży tam, gdzie powinna i nie jest zależna od niczego z zewnątrz. Dlatego tak łatwo (?) przychodzi mi robić tak wiele rzeczy. Nie będę wymieniać tu źródła owej niewyczerpanej motywacji, bo nie o to chodzi. Po prostu cieszę się, że znalazłam dla nich nazwę.  Może Ciebie też coś zaskoczy?

To dlaczego motywowanie ludzi nie działa? – model spektrum motywacji

Perspektywy motywacyjne zawarte w książce to sześć modeli. Dla ich objaśnienia posłużę się przykładem czekającego Cię spotkania w pracy (przykład zaczerpnięty z książki). Zastanów się, co czułbyś przed tym spotkaniem, w jego trakcie i po nim. Poniższe wypunktowanie jest cytatem zaczerpniętym z książki.

  1. Perspektywa obojętna – nie mogłeś dostrzec w tym spotkaniu żadnej wartości; uważasz, że była to strata czasu i teraz czujesz się tylko jeszcze bardziej przytłoczony obowiązkami.
  2. Perspektywa zewnętrzna – spotkanie dało ci okazję do zaznaczenia twojej pozycji siły lub władzy; miałeś możliwość uzyskania obietnicy większych środków finansowych, wyższego statusu lub też poprawienia swojego wizerunku w oczach innych uczestników zebrania.
  3. Perspektywa narzucona – czułeś się poddany presji, gdyż wszyscy pozostali brali udział w spotkaniu i tego samego oczekiwali także od ciebie; poszedłeś na zebranie tylko po to, aby uniknąć poczucia winy, wstydu lub lęku.
  4. Perspektywa dopasowana – mogłeś powiązać spotkanie z istotną wartością, na przykład wiedzą – ty nauczyłeś się czegoś od innych lub też inni nauczyli się czegoś od ciebie.
  5. Perspektywa zintegrowana – zdołałeś powiązać spotkanie ze swoim celem życiowym lub pracowniczym, na przykład poprzez podniesienie jakiejś istotnej kwestii podczas zebrania.
  6. Perspektywa spontaniczna – po prostu lubisz spotkania i uważałeś, że i tym razem będziesz się dobre bawił.

To, w jakiej perspektywie się znajdujesz? Zdarza Ci się przechodzić z jednej do drugiej? Mnie dość często 😉

Pierwsze trzy perspektywy należą do suboptymalnych, czyli takich, które są niskiej jakości i raczej nie prowadzą do pożądanych efektów. Optymalne mają wysoką jakość, charakteryzują się wyższym zaspokojeniem potrzeb psychologicznych i lepszą jakością samoregulacji. Co to oznacza? Tylko tyle i aż tyle, że to one są trwałym napędem działania.

Strategia kija i marchewki

Co MUSISZ wiedzieć o motywacji?

Motywacja to nie olśnienie spływające nagle. To nie coś, z czym się rodzimy. Motywacja to umiejętność, którą można kształtować. Dostępne w książce instrukcje pomogą Ci to osiągnąć.

Przekonania mogą wpływać negatywnie na Twoją motywację. Niestety, należą do nich te najbardziej popularne hasła: liczą się tylko wyniki, jeśli nie możesz czegoś zmierzyć, nie ma to znaczenia, to nic osobistego, to tylko biznes.

Motywowanie pieniędzmi czy władzą działa tylko przez chwilę.

Ludzie już są zmotywowani.

Dlaczego motywowanie ludzi nie działa – opinia

+ spora dawka informacji,

+ liczne przykłady,

+ przejrzysta forma,

+ może sporo zmienić w świecie liderów i postrzegania przez nich swoich pracowników,

+ moment: aha! To o mnie!

– momentami niepotrzebnie rozciągane kwestie,

– nie do końca dobrze wyjaśniona główna infografika,

– trochę coachingowy język.

Ocena ogólna: 7/10