Reguły dla copywritera – prostsza praca oparta na zasadach
Kreatywność jest jedną z najważniejszych cech dla zawodu takiego, jakim jest copywriter. I choć jest ona często (błędnie) postrzegana jako coś, czego nie da się ujarzmić, bez niej trudno cokolwiek stworzyć. Dlatego niektórzy zazgrzytają zębami, czytając, że nie tylko można ją ujarzmić, ale w pewnych warunkach warto ją odrzucić na korzyść tego, co sprawdzone. Dlaczego i kiedy należy to robić?
Nim przejdziemy dalej, dowiedz się więcej o kreatywności ze wpisów:
Kreatywność na zawołanie – najlepsze fragmenty
Kreatywność – slogan mocno przereklamowany
Czym są reguły dla copywritera?
Nie, nie chodzi o brief czy inne dokumenty i zasady współpracy. Reguły dla copywritera odnoszą się do etapu tworzenia tekstu. W skrócie: to szkic, którego copywriter powinien się trzymać w przypadku tworzenia tekstów tego samego rodzaju.
Przykład pierwszy:
Tworząc recenzję książek (zarówno na tej stronie, jak i na RozowyUlik.pl) zbudowałam statyczną konstrukcję z nagłówkami, którą używam za każdym razem.
Przykład drugi:
Krótki tekst bez podziału na nagłówki. Reguła dla niego może dotyczyć kolejności podawania informacji. Tekst o uprawie danej rośliny? Na początku o jej pochodzeniu, dalej o preferowanym stanowisku, później o podlewaniu, glebie, a na końcu uwagi dodatkowe, które nie muszą pojawić się w każdym tekście. I tak można stworzyć wiele tekstów o jednolitej strukturze, co bardzo upraszcza proces pisania.
Zalety tworzenia reguł
- szybsze tworzenie tekstu, który nie zawsze musi być arcydziełem,
- większa czytelność dla odbiorców, ponieważ wiedzą, w której części tekstu znajdą interesujące ich informacje,
- unika się czasochłonnego sprawdzania nagłówków pod kątem SEO (a przecież nie chodzi jedynie o nie),
- w razie potrzeby inny copywriter stworzy tekst w podobnym stylu.
Kiedy i gdzie sprawdzą się reguły dla copywritera?
- gdy blog oparty jest o artykuły tego samego rodzaju, np. recenzje, instruktaże, charakterystyka przedmiotu,
- w przypadku masowego tworzenia opisów produktów,
- przy tworzeniu opisów kategorii lub producentów (chociaż nie oszukujmy się, prawie nikt ich nie czyta ;)),
- w miejscach, gdzie teksty pisane są przez kilku copywriterów.
Kiedy stosowanie reguł nie jest wskazane?
- gdy zależy ci przede wszystkim na przestrzeganiu zasad SEO,
- gdy blog jest różnorodny i nie da się ujednolicić struktury tekstów.
Sama stosuję reguły dla siebie, nie tylko przy tworzeniu tekstów na własne blogi. Zdecydowanie ułatwiły i przyspieszyły mi pracę, a nie zabrały nic z kreatywności. Polecam Ci wypróbować taki sposób pracy, dzięki którym ogarniesz chaos na swojej stronie 🙂
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, zostaw komentarz z adresem mailowym – odezwę się wkrótce 😉