E-commerce 2.0, Przemysław Przybylski, 2021

E-commerce 2.0, Przemysław Przybylski, 2021

Biznes w Internecie to temat rzeka. Napisano już wiele, a jeszcze więcej czeka na napisanie. Świat biznesu online zmienia się nieustannie, podobnie jak upodobania klientów. Aby za tym nadążyć potrzeba wiedzy, umiejętności analitycznych i doświadczenia. I to właśnie doświadczenie jest często oferowane w formie skoncentrowanej jako książka, artykuł, e-book itp. E-commerce 2.0 to publikacja, która miała odpowiedzieć na wiele pytań osoby, która w temacie tym jest kompletnie „zielona”. Czy cel został osiągnięty? Nie…

E-commerce 2.0 – recenzja książki

Spis treści jest dość długi, dlatego pominę podanie tytułu każdego rozdziału. Podchodziłam do tej książki z dużą dozą optymizmu. Przeczytana wcześniej książka Macieja Wieczorka Nawyki 2.0 jest świetnym poradnikiem, który kumuluje sporo ważnych zasad. Pomyślałam: to samo wydawnictwo, raczej byle czego nie wypuszczą. Kupiłam. I szczerze, póki nie zaczęłam czytać, było dobrze ;). Z każdym kolejnym rozdziałem rosło we mnie przekonanie, że to nie poradnik, tylko coś na kształt posklejanych broszur reklamowych, wpisów blogowych i innych rodzajów treści, posklejanych w nie do końca dla mnie zrozumiały sposób. Zarzutów mam kilka, oto najważniejsze z nich.

Jak wspomniałam wyżej, teksty te kojarzyły mi się w wielu przypadkach z reklamą własnego przedsiębiorstwa. I nie chodzi o to, że autorzy odwoływali się do swoich doświadczeń, tylko o to, że robili to w taki sposób, jakby chodziło o zareklamowanie swoich usług. Czy słusznie? Nie wiem. To jednak było pierwszym zniechęcającym doświadczeniem.

Kolejne odnosi się do bardzo ogólnikowego sposobu opisywania zagadnień. W pewnych momentach zupełnie odpływałam, nie wiedząc, co autor miał na myśli. Rozumiem, że podstawy marketingu powinny być ogólne i łatwo przyswajalne, jednak w takim razie książka nie powinna nosić tytułu E-commerce 2.0, tylko coś z „podstawy” w nazwie. Przez dodanie do nazwy „2.0” na myśl przychodziły mi przede wszystkim książki takie jak Marketing 4.0.

Problemem jest również niespójność treści, przez co książka wydaje się zlepkiem broszur – niby jeden temat, a jednak niezrozumiale poskładany. W pracach zbiorowych powinien istnieć jakiś punkt wspólny, który tworzy logiczną całość. Tutaj tego właśnie mi zabrakło.

Mam też zarzuty co do formatowania tekstu – niektóre linijki to ciąg znaków z niemal niedostrzegalną spacją, przez co czyta się to okropnie. Takie momenty wybijały mnie z rytmu, pomijając zastosowanie czcionki bezszeryfowej (dobra książka jest jednak w stanie ugasić moją niechęć do tego typu czcionki). Kolejna rzecz: screeny. Po co wrzucać screeny, skoro niewiele na nich widać, a treść na nich zawarta jest istotna?

Nieczytelne screeny z książki E-commerce 2.0

Poznaj atomowe nawyki – jaką aplikację wykorzystać?


E-commerce 2.0 – jestem na NIE…

Trudno. Kupiłam, rozczarowałam się, tak to bywa. Szkoda, że potencjalnie dobra publikacja okazała się słaba. Mam nadzieję, że pozostałe pozycje z wydawnictwa Expertia będą zdecydowanie lepsze. Czas pokaże. A książki E-commerce 2.0 nie polecam.

Plusy:

+ autorzy z doświadczeniem,

+ poruszenie zagadnień ważnych dla e-commerce.

Minusy:

– wrażenie broszur reklamowych,

– niespójność,

– zbyt ogólne opisywanie zagadnień,

– formatowanie tekstu,

– nieczytelne screeny.

Ocena ogólna: 4/10.