Tematy na bloga – 3 sposoby bez użycia narzędzi
Tematy na bloga to „temat rzeka”. Wklepuję tę frazę w wyszukiwarkę Presearch – większość dostępnych artykułów dotyczy wykorzystania narzędzi dostępnych online. Część z nich jest płatna, inne mają okrojoną wersję demo, ale jak mantrę powtarza się stwierdzenie: korzystaj z narzędzi (najlepiej naszego). Dla jasności nie mam nic przeciwko narzędziom, jednak chyba zapomnieliśmy, że to w naszych głowach jest najlepsze z nich. O tym, jak je wykorzystać w szukaniu inspiracji dowiesz się już za chwilę.
Nadużywanie narzędzi rozleniwia?
Częściowo tak. Jeżeli rutyną jest dla Ciebie odpalenie jednego z nich i wyłącznie na nim opierasz swoją inspirację to znak, że dzieje się coś złego. Kreatywność staje się cechą drugorzędną, a jej miejsce zajmuje mechaniczne klepanie w klawiaturę. Nie przeceniajmy znaczenia narzędzi, mają być one tylko wsparciem dla pracy copywritera, a nie jej podstawą.
Jak wymyślać tematy na bloga – prosto z Twojej głowy!
Skoro pracujesz w tej branży, to nie wątpię, że kreatywność masz we krwi. Mimo że z czasem może ona schodzić na dalszy plan ze względu na „kreatywne rozleniwienie”. Poniżej podaje Ci kilka moich sposobów na to, jak tworzyć nowe tematy na bloga.
Sposób 1: zasada 3 kroków
Polega na wypisaniu 3 tematów i kolejnych 3 dla każdego z nich. Możesz stworzyć taki ciąg zawierający nawet kilkadziesiąt gotowych tematów na bloga, spośród których wybierzesz te najlepsze. Potem wystarczy tylko SEO friendly podejście i możesz brać się do pisania!
Sposób 2: zasada ciągu myśli
Pomyśl o dziedzinie, w której Twój blog ma się obracać. W ciszy i spokoju, na kartce papieru pisz wszystko, co przyjdzie Ci do głowy, aż zapełnisz całą stronę. Oznacz w tekście to, co uważasz za istotne i na tej podstawie opracuj temat.
Sposób 3: Mapa myśli
Mapy myśli są jednym z najczęściej używanych przeze mnie narzędzi. Nadają się niemal do wszystkiego. W przypadku wyszukiwania tematów na bloga są nieocenione. Zasada jest prosta: od ogółu do szczegółu.
Tematy na bloga – czy warto polegać tylko na sobie?
Oczywiście, że nie zawsze jest to dobre. Czasem pojawia się blokada i trudno ją przełamać bez użycia narzędzi dostępnych w Internecie. Szkoda czasu na wielogodzinne rozmyślania nad tym, czy temat jest dobry, czy nie, czy może wybrać inny… Z jednej skrajności można wpaść w drugą, bo całkowite odrzucenie możliwości, jakie daje Internet, jest zgubne. I siedzisz potem jak biedny artysta, czekając na natchnienie 😉
Zalety wyboru tematów na bloga BEZ użycia narzędzi:
- rozwijasz swoją kreatywność,
- lepiej poznajesz dany temat,
- szybciej i łatwiej jest Ci podejść do pisania,
- unikasz tworzenia treści jedynie pod mistyczne boty Google.
Zalety wyboru tematów PRZY WSPARCIU narzędzi:
- internet prawdę Ci powie o tym, co popularne,
- szybkie podpowiedzi gdy czujesz, że stoisz w miejscu,
- mniejsze ryzyko pominięcia ważnego w danej branży tematu.
Podsumowanie – ufaj, ale sprawdzaj
Wiem, powiedzieć copywriterowi (zwłaszcza wykształconemu 😉 ), że może nie do końca z tą kreatywnością jest ok, to jak spojrzeć w oczy Bazyliszkowi. Nie ma co ukrywać, nie jesteśmy doskonali i każdy z nas nie raz popełni błąd bylejakości, sądząc, że tworzy dzieło. Ufaj, że Twoje umiejętności wystarczą. Na wszelki wypadek jednak je sprawdzaj.